Scheidegger streeft ernaar om studeren toegankelijk én haalbaar te maken, zelfs met een druk privéleven of naast een baan. Maar we begrijpen dat dit niet altijd even makkelijk is. Daarom onderzochten we drie opleidingsdilemma's van werkend Nederland. Zo weten we wat de gedachten zijn voor om- en bijscholen en wat er allemaal speelt bij de keuze voor het volgen van een opleiding. We delen graag de resultaten met je!
Het onderzoek is in opdracht van Scheidegger uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Markteffect. Voor het onderzoek zijn 1.063 Nederlanders in loondienst ondervraagd.
De opleidingskosten vormen een veelvoorkomend dilemma voor werkend Nederland. Jezelf blijven ontwikkelen met een opleiding creëert kansen, maar er hangt ook een financieel prijskaartje aan. Vier op de tien Nederlanders vermijden om- of bijscholing vanwege financiële redenen.
Bestaanszekerheid speelt een grote rol in de keuze voor om- of bijscholing. Al helemaal in een tijd waarin technologie en veranderingen in de arbeidsomstandigheden het werklandschap bepalen. Een derde geeft aan onzeker te zijn om na een (lange) periode van werken weer de schoolbanken in te gaan. Redenen om wél een opleiding te overwegen? Lees het onderzoeksrapport.
Als je een nieuwe opleiding overweegt, kan de invloed van de omgeving een beslissende factor zijn. Werkgevers, familie, vrienden en de reistijd kunnen allemaal van invloed zijn op de keuze voor het wel of niet volgen van een opleiding. Zo geeft 55% van de ondervraagden aan dat als zij langer dan een uur moeten reizen naar het opleidingsinstituut, dit voor hen een reden is om geen opleiding te volgen. Daarnaast vindt 32% dat het jongleren met meerdere verantwoordelijkheden, zoals werk en een studie, ook een reden is om geen opleiding te volgen. Gelukkig geeft 57% geïnteresseerd te zijn in flexibele onderwijsopties, zoals OnlineKlassikaal®. Van Deursen: ‘En met de juiste begeleiding en motivatie komt het altijd goed.’