Thema's

Thema's

Het belang van assertiviteit in je leven

Rekening houden met de belangen van anderen: je werkgever, je gezin, je vrienden. Daar is niets mis mee natuurlijk. Maar als je je subassertief gedraagt en jezelf daarbij helemaal wegcijfert, kan dat misgaan en zelfs tot een burn-out leiden. En daar heeft niemand wat aan. Iedereen heeft meer aan een actieve, betrokken, assertieve collega, moeder, vader of vriend(in). Maar wat is assertiviteit precies?

Wat is assertiviteit?

Een assertief persoon kan zijn of haar belangen op een open en eerlijke manier kenbaar maken, durft zijn of haar mening te geven en is in staat een discussie aan te gaan als dat nodig is. Een assertief persoon is in balans. Hij of zij komt voor zichzelf op, maar heeft ook respect voor andermans belangen. Het is geven en nemen.
 
Assertiviteit zit tussen subassertiviteit en agressiviteit in. Geen nee durven zeggen, niet voor jezelf opkomen, extra werk aannemen terwijl je eigenlijk geen tijd hebt en conflicten vermijden. Zijn voorbeelden van subassertief gedrag. Agressiviteit betekent juist dat je geen rekening houdt met andermans belangen. Agressieve mensen dulden geen tegenspraak en geven een ander niet de ruimte om eigen keuzes te maken. 

Een aantal tips om assertiever te worden

Assertief gedrag zorgt ervoor dat je meer zelfvertrouwen krijgt, jezelf meer durft te uiten en positiever ingesteld bent. Daardoor denk je minder in problemen en juist oplossingsgericht. Je assertief opstellen is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er een aantal simpele tips die je op weg kunnen helpen. We zetten ze voor je op een rij.

1. Actieve houding

Lichaamstaal is heel belangrijk bij assertiviteit. Straal daarom ook fysiek uit dat je betrokken en daadkrachtig bent. Ga rechtop staan en kijk mensen aan als je met ze praat. Af en toe een stilte laten vallen en rustig praten helpen daarbij.

2. Bereid gesprekken voor

Komt er een gesprek aan waarin er een assertieve houding van je verwacht wordt? Bijvoorbeeld een vergadering of een voortgangsgesprek? Bereid dit gesprek dan van tevoren voor. Denk na over wat je wilt zeggen en hoe je dat het beste kunt doen. Oefen dit thuis een paar keer en denk ook na over mogelijke bezwaren of tegenargumenten waar je gesprekspartner mee kan komen. Zo laat je je tijdens het gesprek minder snel verrassen.

3. Communiceer vanuit jezelf

Probeer zaken dicht bij jezelf te houden. Hoe voel jij je bij een vervelende mail van een collega? Wat vind jij van de maatregel die je manager wil doorvoeren? Hoe denk jij over een bepaalde gang van zaken? Als je aangeeft dat iets een bepaalde reactie bij je oproept, kunnen anderen daar weinig tegenin brengen. Dat is namelijk hoe jij het ervaart.

4. Creëer positieve gedachten

Een van de kenmerken van subassertief en agressief gedrag is negatief denken. Je denkt dat je iets niet kunt of je bent gefrustreerd omdat dingen niet lopen zoals jij zou willen. Probeer daarom juist te denken aan wat wel lukt en realiseer je dat wat je nog niet kunt, misschien wel te leren is. Dat helpt enorm bij het ontwikkelen van assertief gedrag.