Thema's

Thema's

Studieadviseur aan het woord

‘Ik ben in januari 2022 begonnen als studiebegeleider op de afdeling studiebegeleiding van Zorg & Welzijn. Nieuw jaar, nieuwe kansen, dacht ik zo. Ik begeleid zo’n 300 à 400 studenten, gok ik. Van de helft hoor je nauwelijks iets, de één heeft nu eenmaal meer behoefte aan begeleiding dan de ander. De leeftijden lopen ook heel erg uiteen. Zo had ik net iemand aan de telefoon die in 2001 geboren is, maar ik begeleid bijvoorbeeld ook een man van 80, die gekscherend ‘opa van de groep’ wordt genoemd.’

‘De tweede die ik bel’

‘Ondanks het feit dat ik pas een half jaar studiebegeleider ben, krijg ik al heel veel fijne feedback van studenten. Zo heb ik wel eens studenten aan de telefoon die al drie keer hun examen niet hebben gehaald en met hun handen in het haar zitten. Die geef ik dan leertips mee, of we stellen een nieuwe leerstijl of plan van aanpak op. Daarna word ik helemaal blij opgebeld dat ze zijn geslaagd met een 9. Laatst had ik een student die zei: ‘Mijn man was de eerste die ik belde en jij bent de tweede.’ Dat soort telefoontjes zijn superleuk.’

Een luisterend oor

‘De persoonlijke begeleiding staat bij mij centraal. Ik vind het belangrijk dat ik geen (telefoon)nummer ben, maar dat ik echt een band opbouw met studenten. Dat als iemand vastloopt, ik ook weet door te vragen: hoe komt dat, wat kan er anders en wat kan ik voor je betekenen? Ik ben geen tovenaar en ik kan ook niet alle problemen oplossen, maar ik kan op z’n minst een luisterend oor bieden. En soms is alleen dat al voldoende. Thuis studeren en op afstand kan soms ook voor eenzaamheid zorgen en soms willen studenten gewoon even met je kletsen. Daar ben ik ook voor.’

Bloemetje of kaartje

‘Studenten kunnen ons telefonisch benaderen, per mail en zelfs per chat. Telefonisch heeft voor veel studenten de voorkeur, zelfs boven face-to-face. Om het persoonlijke er wel in te houden, vraag ik vaak wat er speelt en probeer ik daar altijd op terug te komen. Dan vraag ik hoe iemands vakantie is geweest, voordat we overgaan op studievragen. Een studie volgen is serieus, maar ik probeer het soms ook luchtig te houden. En als iemand na een paar keer proberen zijn of haar diploma heeft behaald, stuur ik ook altijd even een bloemetje of persoonlijk kaartje na.’

For the record

‘Ik vind het belangrijk als studiebegeleider om uit te stralen dat ik er altijd ben voor studenten en dat ook ik mijn uiterste best doe om samen met hem of haar het diploma uiteindelijk te behalen. Daarvoor spar ik graag met andere afdelingen, om er zo voor te zorgen dat ik het meest uit iemands studietijd kan halen. Die persoonlijke band die je opbouwt, dat vind ik het leukst. Soms herken ik de stem van een student aan de telefoon, maar ik moet altijd om een AVG’tje vragen. ‘Ik hoor dat jij het bent, maar for the record’, zeg ik dan.’

Zelf ook een coach

‘Bij studiebegeleider zijn komt ook een stukje psychologie kijken. Je voert namelijk niet alleen studievoortgangsgesprekken, intakes of andere studie gerelateerde gesprekken, maar soms komen er ook heel persoonlijke dingen aan bod. Als iemand dan wil stoppen met de opleiding, bijvoorbeeld, probeer ik er eerst achter te komen wat de achterliggende reden is. Daar krijgen wij daar zelf ook coaching en trainingen voor, zodat we leren hoe we daarmee om moeten gaan. Gelukkig werk ik voor een grote opleider, dus de mogelijkheden zijn groot!’