Lisa van den Akker, 27 jaar, geboren en getogen Amsterdam, is mentor in het team studiebegeleiding van Scheidegger. Zij vertelt wat ze doet en waarom ze het zo leuk vindt wat ze doet: “Als mentor heb je vooral studenten van de erkende mbo-opleidingen onder je hoede. Dus we begeleiden ze zo’n 2 jaar. Wij voeren ook een intakegesprek, waarbij we de studenten al veel persoonlijker leren kennen. Daardoor is de begeleiding intensiever.”
“Ik ben in maart 2017 begonnen bij Scheidegger”, vertelt Lisa. “Ik heb hotelmanagement gestudeerd en ben bedrijfsleider geweest van een feestcafé in Amsterdam. Na een tijdje wilde ik de horeca uit en niet meer elke nacht werken. Via een bekende kwam ik bij Scheidegger. Je kunt hier ook meteen opleidingen volgen, zoals coaching en communicatie.”
“Goede gesprekstechniek is belangrijk”, legt ze uit. “Begeleiden is niet dat je iemand voorkauwt wat ‘ie moet doen, maar dat ‘ie het uiteindelijk zelf bedenkt. En dat vind ik wel erg leuk. Wat het werk ook heel leuk maakt, is de diversiteit van de studenten. Jong, oud, man, vrouw, maar ook dat je in eerste instantie verbaasd bent over de combinatie van de persoon, zijn achtergrond en de keuze voor een bepaalde opleiding. En omdat je een langere periode met een student bezig bent, leer je ze ook persoonlijker kennen. Dat zorgt ervoor dat je uiteindelijk heel leuk contact met iemand krijgt en meer te weten komt over hun persoonlijke situatie. Als ze klaar zijn met hun opleiding, sturen we altijd nog een kaartje om ze te feliciteren en ze veel succes te wensen.”
“Het is voornamelijk praktische begeleiding”, gaat ze enthousiast verder. “Maar in het intakegesprek komt ook aan bod of de student extra begeleiding nodig heeft of een extra ondersteuningsbehoefte met betrekking tot dyslexie of dyscalculie of dat er andere bijzonderheden zijn waar we rekening mee moeten houden. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de student met een goed gevoel aan de opleiding begint.”
“Ik spreek de studenten ook graag persoonlijk, want dan komen dingen beter over dan via de mail. Ik ken ook graag de persoonlijke omstandigheden, want dan kan ik daarop inspelen en beter helpen. Hoe is de thuissituatie? Heb je ook gelegenheid om te studeren? Soms stellen we dan voor om de studie even op te schuiven.”
“Ik merk ook dat als je daar open en eerlijk over bent, de studenten het ook aangeven als het niet zo goed gaat. Het gaat ons er vooral om dat de student zo goed mogelijk wordt begeleid. Soms kan dat niet zoals de student het wil, maar we leggen dat altijd uit en ook op een persoonlijke manier. Wij zijn natuurlijk ook hét aanspreekpunt en krijgen het dan ook altijd te horen als een student niet tevreden is. Dat gaat nog weleens op een minder prettige manier en daar moet je wel tegen kunnen. Je moet tegen kritiek kunnen en ook met boze mensen om kunnen gaan. Je moet sterk in je schoenen staan. Voor mij is het belangrijk dat studenten weten dat ze bij ons terecht kunnen en dat wij ze in alle eerlijkheid persoonlijke aandacht geven”, concludeert Lisa.
Hoewel haar werk een groot deel van haar leven is, zoals het zelf zegt, zijn er voor Lisa nog een paar dingen heel belangrijk in haar leven. “Ik ben moeder van een zoon van 1,5. Mijn gezin is heel belangrijk en daar besteed ik graag heel veel tijd aan. En uitgaan en winkelen met vriendinnen vind ik ook nog wel heel leuk”, voegt ze er met een lach aan toe. “Mijn collega’s spreek ik buiten het werk ook. Met hen ben ik erg goed. Het is een leuk team en hebben een goede band met elkaar.”