5 tips om goed met kritiek om te gaan
Op Woensdag, 21 Januari, 2015, 11:01
Kritiek wordt door velen als iets negatiefs ervaren. Maar kritiek hoeft niet altijd negatief te zijn. Sterker nog: opbouwende kritiek, in de vorm van feedback, kan zeer positief zijn. Het geven van onderbouwde kritiek kan de ander helpen zijn werk te verbeteren. Belangrijker nog: goede kritiek kan je helpen om je valkuilen te leren kennen en aan jezelf te werken. Je hoeft dus niet bang te zijn voor kritiek. Neem kritiek juist in je op en probeer er iets positiefs mee te doen! Hieronder staan 5 tips om beter met kritiek om te gaan:
1. Zie kritiek niet als een persoonlijke aanval
Als iemand een kritische opmerking maakt, dan betekent dat niet gelijk dat diegene een hekel heeft aan jou. Vaak gaat kritiek over de manier waarop iemand iets doet in een bepaalde situatie. Als je kritiek niet opvat als een persoonlijke aanval, dan sta je veel meer open voor feedback van de ander en daarmee ook voor verbetering.
2. Ga niet direct in de aanval of in de verdediging
Wanneer iemand kritiek op jou uit, is het een logische, automatische reactie om jezelf te verdedigen. Je wilt tenslotte verklaren, uitleggen en goedpraten 'waarom je deed zoals je deed'. Probeer jezelf hierin tegen te houden, want op het moment dat je in de verdediging schiet, stop je het luisterproces en daarmee het leerproces.
Wanneer je je aangevallen voelt en het idee hebt dat kritiek onterecht is, heb je gauw de neiging om aanvallend terug te reageren: 'Nou, jij deed dat laatst anders ook hoor!' of 'Moet jij nodig zeggen!' Ook in dit geval stop je met luisteren naar de ander en eindigt het gesprek waarschijnlijk in een ruzie. Terwijl het misschien hele nuttige feedback had kunnen zijn.
3. Stel open vragen en vraag om duidelijkheid
Voordat jij iets met de kritiek kunt doen, moet je precies weten waar het over gaat. Check dus of de boodschap zoals jij hem hebt ontvangen ook echt klopt. Dit doe je door de woorden van de ander te herhalen: “Dus als ik het goed begrijp, ben jij niet tevreden over...” Zo voorkom je dat je dingen verkeerd opvat. Verder is het belangrijk om vragen te stellen aan degene die jou kritiek geeft. Je laat daarmee zien dat je luistert. Bovendien kun je er met open vragen ook achter komen waarom iemand een kritische opmerking maakt. Zo leer je de ander beter begrijpen, waardoor je meer open staat voor verbetering. Het zoeken naar een oplossing gaat zo vaak veel makkelijker!
4. Leer van kritiek
Zie kritiek als een 'cadeautje' voor later. Als je er iets positiefs mee doet, kun je er alleen maar beter van worden. Ook leer je je eigen valkuilen kennen. Hoe meer zelfkennis je hebt, hoe makkelijker je kunt leren van je eigen fouten. En dat zorgt er weer voor dat je jezelf goed kunt ontwikkelen op persoonlijk vlak.
Als de ander onterechte kritiek levert, dan mag je dat natuurlijk aangeven. Maar als de ander je zinvolle en bruikbare kritiek geeft, dan is het netjes om ervoor te bedanken.
5. Fouten maken mag
Leg de lat voor jezelf niet te hoog. Accepteer dat je niet perfect bent en dat je fouten moet maken om ervan te kunnen leren. We maken allemaal wel eens een foutje. Niks aan de hand! Het gaat niet om de fouten die je maakt, het gaat erom hoe je er vervolgens mee omgaat.
Bron: Intermediair